WFOŚiGW w Krakowie kontynuuje nabór dla gmin na pełnienie roli operatora programu „Czyste Powietrze”
Nabór dla gmin pragnących pełnić na swoim obszarze rolę Operatora programu „Czyste Powietrze” prowadzony jest w trybie ciągłym: II etap kończy się 30 czerwca 2025 r. Jeżeli Twoja gmina jeszcze nie zgłosiła się do programu – możesz to zrobić tutaj!
Operator programu „Czyste Powietrze” oferuje pełną opiekę i wsparcie beneficjentowi programu „Czyste Powietrze” – od podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez proces inwestycyjny, aż do jego zakończenia i rozliczenia umowy o dofinansowanie. Gminne wsparcie w roli operatora ma na celu dotarcie w szczególności do osób starszych i ubogich energetycznie. To grupy z jednej strony narażone na działania nierzetelnych wykonawców, z drugiej często wykluczone cyfrowo.
Wynagrodzenie dla operatora
- Za pełnienie roli gminnych operatorów wypłacane będzie łącznie nawet 1700 zł w formie zryczałtowanego dofinansowania za jedno przedsięwzięcie doprowadzające do wymaganego standardu energetycznego, w tym:
- 500 zł po zawarciu z WFOŚiGW w Krakowie umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia realizowanego przez beneficjenta,
- oraz 1200 zł po rozliczeniu dla tego przedsięwzięcia wniosku o płatność końcową.
ZOSTAŃ OPERATOREM PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”
Termin naboru i podpisywania porozumień operatorskich
- Zgłoszenia gmin do roli operatora można dokonywać do 30 czerwca 2025 r.
- Podpisywanie porozumień operatorskich już trwa.
Które gminy mogą być operatorami?
- Nabór dla gmin na pełnienie funkcji gminnego operatora, który trwa od 7 marca do 30 czerwca 2025 r., skierowany jest do wszystkich gmin w Polsce.
W jaki sposób zgłosić się do pełnienia funkcji operatora?
- Zgłoszenia deklaracji gminy do podpisania porozumienia operatorskiego należy dokonać poprzez FORMULARZ (kliknij tutaj lub w przycisk powyżej, jeśli reprezentujesz gminę, która pragnie zgłosić się do pełnienia roli Operatora programu „Czyste Powietrze”)
Zadania operatorów – dwa etapy z odrębnym wynagrodzeniem
Etap I – obejmuje następujące zadania:
- identyfikacja potencjalnych odbiorców wsparcia
- uświadomienie potencjalnym odbiorcom wsparcia potrzeby wymiany nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz przeprowadzenia termomodernizacji budynku mieszkalnego, ze wskazaniem możliwych rozwiązań technicznych (zawartych w dokumentacji programu) oraz uświadomienie możliwości uzyskania dofinansowania w ramach programu – zadanie realizowane poprzez rozmowy (nt. analiza stanu budynku), spotkania, prezentacje itp.
- ocena poziomu dofinansowania możliwego do uzyskania (z uwzględnieniem prefinansowania) i wstępna ocena potrzeb budynku, w tym fakultatywna wizytacja budynku w ramach przygotowania do złożenia wniosku o dofinansowanie i zawarcia umowy
- pomoc w wyborze potencjalnych wykonawców audytu energetycznego oraz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny przed realizacją przedsięwzięcia (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31, ust. 1, pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków)
- pomoc w wyborze potencjalnych wykonawców prac z prefinansowaniem oraz wsparcie przy zawieraniu umów z tymi wykonawcami na podstawie wzoru umowy z wykonawcą, w celu uzyskania dotacji z prefinansowaniem (jeśli dotyczy), przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności i przejrzystości procesu wyboru wykonawców, zgodnie z obowiązującymi zasadami i dobrymi praktykami rynkowymi
- pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie oraz ewentualnej poprawy lub uzupełnienia wniosku do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie pomiędzy WFOŚiGW w Krakowie, a odbiorcą wsparcia
- wartość świadczenia za realizację etapu I wynosi 500 zł
Etap II – obejmuje następujące zadania:
- przekazanie i wyjaśnienie zapisów dotyczących umowy o dofinansowanie
- pomoc przy wyborze i zawarciu umowy z wykonawcą/wykonawcami (w przypadku prefinansowania – czynność obligatoryjna w etapie I)
- wsparcie w przygotowaniu dyspozycji wypłaty zaliczki z załącznikami (w tym weryfikacja terminów rozpoczęcia i realizacji inwestycji), zgodnie z listą sprawdzającą
- pomoc w procesie realizowanej umowy, w uzyskiwaniu finansowania w kolejnych etapach oraz prefinansowania przedsięwzięcia zaplanowanego do realizacji
- pomoc w bieżącym gromadzeniu powstałej dokumentacji realizacji przedsięwzięcia, niezbędnej do jego rozliczenia, tj. bieżące kompletowanie załączników do wniosków o płatność składanych w kolejnych etapach realizacji przedsięwzięcia, dbałość, aby dokumentacja była kompletna i poprawna merytorycznie i formalnie, tj. odzwierciedlała stan wykonanych prac oraz nie zawierała braków formalnych, np. w zakresie wymaganych podpisów itp.
- poinformowanie o warunkach programu i obowiązku stosowania Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów
- pomoc w monitorowaniu realizacji prac przez wykonawcę, w tym terminowości prowadzonych prac, zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie i umową z wykonawcą
- pomoc w procesie aktualizacji audytu energetycznego oraz wystąpieniu o zmianę warunków umowy dotacji zawartej z WFOŚiGW w Krakowie, pomoc dla odbiorcy wsparcia w wypełnieniu i złożeniu wniosków o płatność w ramach programu oraz w trakcie ewentualnej poprawy lub uzupełnienia tych wniosków – do momentu wypłaty płatności końcowej temu odbiorcy przez Fundusz
- pomoc w wyborze potencjalnego wykonawcy świadectwa charakterystyki energetycznej budynku po jego realizacji (zgodnie z rejestrem osób uprawnionych do sporządzania Świadectw Charakterystyki Energetycznej, o którym mowa w art. 31, ust. 1, pkt 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków)
- wsparcie w przygotowaniu wniosku o płatność, w tym przygotowanie do rozliczenia końcowego zadania: pomoc w rozliczeniu przedsięwzięcia i potwierdzeniu zakończenia przedsięwzięcia poprzez wypełnienie i podpisanie protokołu zgodnie ze wzorem protokołu wizytacji końcowej przez operatora, powiązane z wizytacją na miejscu i udokumentowaniem zdjęciowym zrealizowanych działań
- monitorowanie i informowanie odbiorcy wsparcia o postępie realizacji wniosku i komunikacji kierowanej ze strony WFOŚiGW w Krakowie
- wsparcie odbiorcy w zgromadzeniu kompletnej i zgodnej z programem dokumentacji dotyczącej realizacji przedsięwzięcia w ramach programu, która będzie mogła być okazana WFOŚiGW w Krakowie w przypadku kontroli realizacji tego przedsięwzięcia (dotyczy 5-letniego okresu trwałości przedsięwzięcia)
- wartość świadczenia za realizację etapu II wynosi 1200 zł
Informacje dodatkowe:
- Porozumienie operatorskie mogą podpisać wszystkie gminy w Polsce – zarówno te, które wcześniej współpracowały przy realizacji programu „Czyste Powietrze”, jak i te, które takiej współpracy nie prowadziły.
- Gmina, która obecnie prowadzi punkt konsultacyjno-informacyjny, ale nie zdecyduje się na rolę operatora, będzie mogła nadal prowadzić PKI, przy czym najwyższy poziom dofinansowania w nowej odsłonie programu „Czyste Powietrze” możliwy jest do uzyskania tylko przez operatora (w przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru): oznacza to, że gmina w ramach PKI nie będzie mogła obsługiwać tej grupy beneficjentów. Jednocześnie uzyskanie dotacji z prefinansowaniem dostępne jest wyłącznie przez operatora.
- Gmina może zlecić realizację zadań w zakresie roli operatora (lub część tych zadań) zewnętrznemu wykonawcy, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Od pracownika gminy działającego w imieniu operatora nie wymaga się wykształcenia inżynierskiego ani kwalifikacji w zakresie audytów itp. Pracownik powinien znać program „Czyste Powietrze” i jego zasady oraz posiadać kompetencje komunikacyjne.
- Gmina będzie wynagradzana za działalność operatorską w formie ryczałtu.
- Jeśli gmina, mimo zgłoszenia się do roli operatora, zrezygnuje z tej formy współpracy, będzie mogła wypowiedzieć trwające porozumienie na zasadach określonych w tym dokumencie.
- Jeśli na danym terenie gmina nie zgłosi się do roli operatora, planowane jest powierzenie tych zadań WFOŚiGW.