Jak chronić dzikie zwierzęta w miastach? Akcja edukacyjna
W krakowskich tramwajach i autobusach trwa akcja edukacyjna wspierana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie: Fundacja DZIKA KLINIKA – Centrum Pomocy dla Dzikich Zwierząt uczy właściwych zachowań wobec zwierząt potrzebujących pomocy, przestrzega przed częstymi błędami oraz podpowiada, jak chronić siedliska dzikich zwierząt na terenach zurbanizowanych.
60-sekundowe filmy informacyjne na ekranach krakowskich środków komunikacji to tylko część znakomitego projektu edukacyjnego. Towarzyszą im tematyczne broszury i zeszyty dostarczane do szkół, warsztaty online, szkolenia dla nauczycieli oraz seniorów, konkursy wiedzy dotyczące m.in. obszarów Natura 2000, a także liczne narzędzia wirtualnej edukacji, udostępnione na stronie organizatora. W tych i pozostałych formach aktywności co roku uczestniczy nawet do kilkudziesięciu tysięcy krakowian!
– Główną przyczyną zaniku różnorodności biologicznej jest obecnie negatywny wpływ człowieka na zasoby przyrodnicze. Rozbudowa dróg i osiedli ludzkich powoduje coraz większą fragmentację i zmniejszenie powierzchni siedlisk dostępnych dla zwierząt. Z drugiej strony wiele gatunków dzikich zwierząt wnika do miast, tj. ulega synurbizacji. Taka sytuacja skutkuje wzrostem liczby zwierząt poszkodowanych wskutek działalności człowieka. Dotyczy to w szczególności gatunków rzadkich, chronionych i objętych dyrektywami naturowymi – informują organizatorzy z Fundacji DZIKA KLINIKA.
– Obserwujemy wciąż małą chęć niesienia pomocy ze względu na niewiedzę i lęk przed kontaktem z dzikim zwierzęciem, uszkodzeniem zwierzęcia, atakiem czy zarażeniem chorobą odzwierzęcą itp. Z drugiej strony spotykamy się z problemem nadgorliwych mieszkańców, którzy chcą interweniować niepotrzebnie, nie znając biologii dzikich zwierząt. Narzędzia wirtualne połączone z kampanią edukacyjną oraz promocja projektu w internecie przyczynią się do zwiększenia wiedzy oraz kształtowania postaw, zachowań i działań proekologicznych beneficjentów – podkreślają edukatorzy.